Recension av Idol

Jag förstår ju att alla väntar spänt på vad som faller just mig i smaken ikväll. Caliente! Jag är inte den som spottar i åsiktsglaset. Those who can´t do, teach. Som man brukar säga. Snart ska jag också börja recensera bakverk, tänkte jag. Berätta exakt hur de ska förbättras och så. Tex: grädda klart.

JAJA, ANYWHO:


Jay Smith - Alltså jag vet inte. Det blir himla svårt med slätstrukna Nickelback-klicheér och teatraliska hårdrocksdarr på rösten tycker jag. Nej. Bort.



Andreas Weise - För det första: Måste. skaffa. en. mer. dirty. look. Klipp sidecuts eller något. KLä dig i en kostym av kött. Något! Duktig sångare, men allt känns lite... Café Norrköping. Det är för lite Justin över dig Andreas! Kom igen! Och sluta använda dig av Christer Sjögren-gester med händerna. Men du kan få vara kvar.



Linda Varg - Oj oj oj. Det är så svårt att sjunga 90-talsrock. Man var liksom politiskt korrekt arg på ett 4 Non Blondes-sätt då, som inte riktigt funkar idag, mycket dramatik och fulsnygga miner. Sen är Alanis en svårrippad artist. Men Linda får ändå godkänt, för jag tycker att hon är cool. Jag ignorerar att hon mest skrek sig igenom sitt uppträdande.



Daniel - En obra start är att jag inte ens kände igen killen. Sjukt snygg styling dock. Han kör safe stil på sina nummer, men å andra sidan så funkar det. Han har en behaglig röst och gör bra ifrån sig, tycker jag. Jag är rätt säker på att det kommer bli ngn slags Justin Bieber-hysteri hos högstadietjejerna kring denna kille. Helt klart godkänd!



Elin - Hon ser ju onekligen ut som en megastar. Den här tjejen slänger inte bara på sig det som låg närmast när hon går upp på morgonen direkt. Lite trist och själlöst framträdande, men jag är säker på att hon sitter säkert. Hon tar sin plats på scenen och går igenom tv-rutan. Hon ser dessutom ut lite som en avatar då hon hoppar/skyndar sig fram på scenen.



Olle - Olle är väl alla 22-åriga tjejers dröm. En snäll, men rotlös kille att tämja liksom. Och så gotlänning på det. Sedan väljer han Tracy Chapman, vilket blir ungefär 2000 extrapoäng bara det tycker jag. Som han lyckas göra både rättvisa och på sitt eget sätt. Jag gillar hans lite gnälliga röst. Jag gillar hela honom faktiskt. Kanske är jag lite 20-something hormonstinn själv? Han var topp tre ikväll! Heja Olle!



Sassa - Helt O-PK känner jag att jag någon gång önskade få se en lesbisk tjej i media som inte är utstuderat butch. Herregud de kommer väl i alla former som alla vi andra. Sassa känns överhuvudtaget lite inkvoterad, svajig röst och väljer Pink?! Och förra gången Dude looks like a lady. Hon känns så sökt. Som om hon och Britney är på samma våglängd. Mer själ Sassa. Samtidigt som jag känner för henne, hon känns ganska osäker.



Linnea - Känns naturligt spexig på scenen, jag gillar henne. Håller sig till det som är hennes grej, men gör ändå riktigt bra framträdanden. Hon har en underbar röst och sångteknik (jag tänker Portishead), det verkar som om hon tänker igenom sina framträdanden. En aning svår låt, men heja vad bra det blev. Go Linnea!



Geir - Slå på Lugna favoriter om ett halvår så hör ni säkert Geir. Eller på en Viking Line-kryssning. Han är en manlig Marie Picasso. Proffsig och slätstruken. Trots hans försök till Bryan Adams-rosslingar. Det känns som om man hört allt det här förut? Även om han är duktig. Tråkig.


Alice - Nu hör ju till saken att jag är lite kär i Alice. Jag tänker att om man blandar tvillingarna Olsen med Caroline af Ugglas så får man Alice, utseendemässigt. Ikväll lät hon k an s k e lite bräkig och låten kände som att den gick lite för långsamt? Sammantaget gjorde hon dock det hela riktigt bra. Hennes hesa röst, grymma falsett och schyssta stil tilltalar mig dock något enormt. Jag har kvar min hand över dig Alice. Bravo.



Minnah - Ahmen hallå. Hon bara växer på en, denna Minnah. Överraskar med en skön attityd, stor röst och i princip flawless framträdande. Wow.



Judge Lois rules: bäst ikväll var Olle och Linnea. För min del kan Jay, Linda, Geir eller Sassa få åka.


*Update: Jag känner med Sassa. Hon blev så ledsen.  Det är tufft, att åka ut. Jag kan beundra modet att våga riskera det. I would NEVER. Hopas Sassa får en bra kväll ändå. Först ut och allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0