Om kroppsligheter

Jag såg Victoria's Secrets-showen båda gångerna det sändes nu i veckan. Med skräckblandad förtjusning, kan tilläggas. Showen är fantastisk, kläderna magnifika (om än något opraktiska) och tjejerna är supercharmiga - men ack så magra! De ser ut som avatarer med sina smala smala lår och utmärglade armar. Och då är det ändå vad branchen anser är lite yppiga modeller som går visning för VS.

Nej, vet ni vad. Jag säger som jag gjort flera gånger förut: fram för hälsosamma, sunda ideal. Eller snarare bort med ideal. Fram för att få se ut som man vill se ut, så länge det är hälsosamt. Fram för sunda matvanor och tonåringar som stolta ser sig i spegeln. Fram för fler initiativ för att bredda den mediala normen för hur man "ska" se ut, som till exempel Veckorevyn jobbar för. Fram för kroppslig mångfald och bort med ångest över kurvors varande och icke varande.


Personligen tycker jag det är skitsnyggt att vara vältränad. Det är något jag eftersträvar.
I sommar vill jag kunna gå på stranden utan ångest. Jag vill kunna välja kläder efter vad som är snyggt och inte efter vad som döljer flest brister. Jag vill befria mig från energitjuven inte-bra-nog.
Amen.


Kommentarer
Postat av: Fia

Det är så sjukt med våra kommersialiserade kroppsideal. Man får sig alltid en tankeställare när man träffar en svårt sjuk eller kroppsligt handikappad person, då de ytliga tankarna på centimetrar hit och dit och blänkande hud blir så oviktiga. Men det tar inte lång tid att vara tillbaka i det ytliga igen.

2011-01-05 @ 11:45:47
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Ylva

Sis kolla in Busy Phillips...

2011-01-06 @ 02:47:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0